CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Sunday, July 26, 2009

.: 25 dan 26 julai 2009 :.

Salam..

dua hari ni adalah weekend yang meletihkan tapi menyeronokkan..
tapi tu la,xsume pende yang dirancang akan ikut perancangan kita..
kite merancang dan Allah juga merancang,dan sebaik2 perancang adalah Allah S.W.T..
ade jugak yang tak berjaya diselesaikan aku mggu ni..
nak2 pasal study aku ni..xcenter dan xstabil lagi ni..huhu..



start ari sabtu,ade induksi convest..dari pukul 8pg pagi smpai pkol 6 woooo...letihnye hanya Allah yang tahu...tapi,dalam sibuk2 ber'induksi' tu,sempat lagi aku pegi men futsal..hehe..pagi2 waktu induksi dah kena dah..dah jadi exco sukan,kompem2 org aim bile tiba slot senaman ni..ape lagi,senaman ringkas spesel aku bagi..haha..xde idea kot,tibe2 je disuruh lead sesi senaman dan regangan badan..buat karut boleh la..menceriakan suasana pagi..lagipon xnk stress2..tapi,bimbang jugak..kite xkenal sume orang,takot ade yang xleh terima..kena jaga jugak kelakuan depan student2 len..kena bagi first impression yg baek kat orang,baru orang mudah nk masuk ngn kita...

mlm tu lps maghrib,aku,firwan,pami n topek ke laman nur bestari,ulu yam..tempat adik2 1st year brprogram...ETD-engin ta'aruf day..smpai2,diorang tgh khusyuk dgr ex-presiden enginius lepas brckp..alhamdulillah,dapat jmpe lemek mlm tu..kalo xde program ni,entah bile la dpt jmpe lagi..aku n firwan pon dapat slot jgk lps tu..dlm keadaan xready pon kn readykan diri jgk la..
dah jadi wakil rakyat ni kena la sntiasa prepare..bile2 mase je org bleh suh brucap..tapi,mcm bese la,aku bkn jenis yg suka formal2 sgt,buat klakar kat depan leh la..ape yang trlintas dlm kepala,tu la yg kluar kot mulut..tapi bkn sume xley pakai,ade input la jgk pasal SRC dan program2 yang bakal di'organize'..naseb bek xde lekat2..abeh je brucap,xingat da ape yang aku ckp sebelum tu..huhu..

pagi ahad,ade mass gathering convest plak..kena jage bhgn multimedia..slideshow drpd PR officer..duk tekan2 next je kejenye..tapi,letih die mengalahkan futsal..haha..xde la,yang buat letih sbb puas duk dpn sorang2...tapi,nmpk cam senang pon kije tu kalu xde org tekan,xbrgerak gak slide tu...yang kecik2 ni la yang penting sbnrnya.. mass gath brakhir dgn sesi grouping by ikut subprogram..ade la muka2 baru yang jd committee..kbnyakannya dr course len,yang dari engin kompem2 da kenal da.. bertambah lagi kenalan dan jgk network..alhamdulillah.. sempat buat modul first impression..bgus gak modul ni..leh taw ape pandangan pertama orang trhadap kita..

mlm ni,teman pok long@khairul anwar azhari makan..UPSI mari..bertahun jgk tak jumpe die,alhamdulillah masih berpeluang jumpe rakan2 waktu skolah dulu..tmpat makan xnk kalah,house d'golek jgk yang mnjadi pilihan...seronok bersembang...mcm2 citer la yg kluar..dah lama xjumpe,camtu la..

mggu ni mcm xbrape sibuk..macam la,tapi xtaw lagi.. doa ku smoga Allah kurniakan kekuatan untuk tempuhi hari2 mendatang..

firstly,nk kena stabilkan study dulu..
2ndly,time management nk kena manage dgn lebih baik..
thirdly,yang len2 la..xtetapkan lagi..huhu..

wallahu a'lam...sekian...

Monday, July 13, 2009

.: Kem Profesionalisme SHAMS 2009 :.

Salam buat semua..

Alhamdulillah,sempat jugak ber'posting' ptg ni..ni pon disebabkan kelas Design of Machine Component cancel..huhu..kali ni just nk bercerita pengalaman jadi fasi untuk kem profesionalisme pengawas2 SHAMS..nk sgt bercerita..

teringat lagi pengalaman selama dua hari bersama pemimpin2 SHAMS di kem rela, kuala berang..terasa rugi jugak tak dapat bersama korang dari awal program bermula lagi..takpe,yang penting masa yang diperolehi digunakan sebaiknya..org cakap "better late than never"..tapi,kalo sebut ayat ni mesti firwan sampuk cakap "better never late"..haha..ayat ni mmg mengingatkan aku kpd firwan..

hmm,ikutkan hati nak je sebut name sume adik2 yang join program aritu..pengalaman ni bukan sahaja bermakna untuk korang tapi utk kami jugak yg menjadi fasi..yang ditarbiyah dan yang mentarbiyah kedua-duanya mendapat kesan yang sama..ana,abg aizat,abg cerrah,abg ridzuan,kak bahjah,kak munirah dan kak baizura sebagai fasi di hari tersebut juga merasa kesan tarbiyah..inilah yang kita panggil "win-win situation" (entah betul ke tak ni)..huhu..

gambar2:

makan dalam talam (partner time makan kn tgk betol2,takot kita yang merana)

lepak2 depan surau(tak terasa lagi kehangatan kem,bleh la senyum2)

seronok sakan korang (berlatih senaman penguin ke tarik nafas jawa ni?)

hmmm..mungkin secoret pesanan buat adik-adikku..
korang ada masa yang ana kira sgt banyak untuk perbetulkan kesilapan korang..
buktikan kepada semua,antum juga mampu..

kamal,shaqiq,naim,fahmi dan paat-kami percaya korang berlima adalah yang terbaik untuk memacu badan pengawas masing2..kami nmpk kepimpinan dalam diri antum,kepimpinan yang sesuai utk mnjadi seorang ketua pengawas dan memimpin sahabat2 antum..percaya dan yakinlah dengan kemampuan diri antum sbgaimana yang kami semua percaya..jika kami boleh percaya dan yakin,kenapa tidak diri antum sendiri...

sesi debat(sape yang bercakap ni?)

sesi debat lagi (tak perlu komen,sume dah nmpak yang kat blkg tu)

fasi dan committee bersedia untuk bertempur(amek gmbar xsenyum langsung,
pdhl perang blom start lagi kot..huhu..)

mardiyah,zahidah,ainin sofiya,aini dan-kami juga percaya antum berlima..walaupon korang adalah ketua muslimat dlm badan pengawas masing2 tetapi korg perlu ingat, korg juga adalah penolong2 kepada ketua korang..seorang pemimpin yang hebat tidak akan lahir tanpa sokongan dan bantuan yang terbaik sebagai sayap kanan mereka..janganlah ada masalah di dalam komunikasi korang...komunikasi berkesan perlu dipraktikkan..



masak-memasak (abang yang berkopiah itam tu tgk je ke?)

kadang2 makanan kena prepare sndiri jugak(roti sardin je kan,xsusah pon)

awal-awal lagi,tak terasa sgt jungle trekking nye(lajunye akak yang lead)

jungle trekking (beratur mcm nk amek mknn..bgusnye)

"Kehausan seseorang terhadap penghargaan adalah sama banyaknya dengan kebencian seseorang terhadap kutukan dan celaan"..hans selye(pakar psikologi)
kutukan dan celaan lebih menjatuhkan seseorang,jadi sentiasalah hargai apa yang sahabat2 di sekeliling anda lakukan..lebihkanlah melihat kebaikan dan sumbangan mereka daripada kelemahan dan kesilapan mereka..

yusri,hilmi,syahmi,shabil,syed,naim,wafi,shaker,qory,athirah,rusyda,myrah,ainul,
sue,jihan,atirah,asmida,syahirah dan adik-adikku yang lain..terlalu ramai utk ana sebut..maaf jika nama korang tak tercatat dlm nukilan kali ini,bukan bermaksud ana tidak mengendahkan kewujudan korang..pengalaman bersama korang tetap kekal di ingatan..kepada antum,organisasi antum takkan mampu memberikan impak yang besar di SHAMS jika diharapkan kpd seorang ketua sahaja yang bergerak..jgn lupa,korg juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu mereka..


meredah sungai sms jungle trekking

adik2 peserta muslimin(pemimpin masa hadapan)

adik2 peserta muslimat(pemimpin muslimat SHAMS)

barisan fasi dan committee muslimat(letih pegi jungle trekking)

abg ridzuan(DnI yang tak kenal erti belas kasihan)

committee min(adik2 form five)


barisan fasi min yang hebat..haha..
(dari kiri:ridzuan DnI,komandan Ashraf,Aizat dan marol)

tak lupa jugak utk komiti2..buat yang terbaik utk trial SPM ni..
untuk SPM nanti lagi la..jadilah contoh pemimpin yang baik,hebat dari semua aspek..akademik mahupun kepimpinan...

last but not least,ingatlah pepatah arab:

"tiada islam tanpa pemimpin,tiada pemimpin tanpa pengikut dan tiada pengikut tanpa ketaatan"


"KITA SEMUA ADALAH PEMIMPIN"

Thursday, July 9, 2009

.: Lawak antara kampus :.

DOKTOR


Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ENT, kerana
telinganya di masuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur
di pasar.

Doktor : "Selamat petang..."
Pesakit : "Selamat petang Doktor!"
Doktor : " Ada masaalah apa ...?"
Pesakit : "Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor..."
Doktor : "Biar saya periksa telinga anda!"
setelah diperiksa... .
Doktor : " Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut..."
Pesakit : "Apa caranya doktor?"
Doktor : "Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua pula
percuma..."
Pesakit : "Mahal sangat Doktor, kalau yang percuma bagaimana?"
Doktor : "Yang percuma kena sabar..."
Pesakit : "Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya...?"
Doktor : "Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika
sudah jadi tauge' anda tinggal tarik keluar."
Pesakit : "Huh"



TIRU


Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang?

Seman tulis "Saya tak tahu"

dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".



PAK ARAB OI PAK ARAB


Cerite brmula d satu station minyak. D station minyak nie ada 2 org pekerja bangla yg tau cakap melayu skit, omputih skit & bahasa bangla yg sememangnye dia pro. Sorg tu namanye Majid & seorg lg namanye Iqbal.

Pd satu arie berhenti sebuah kete mewah, mercedes utk mengisi minyak. Pemandu kete tu seorg Pak Arab. Kebetulan pula minyak d pam minyak tu dah abis, nie yg membuatkan Iqbal poning kepalo nak bgtau pd Pak Arab tu yg minyak dah abih. Pak Arab tu lak tak tau sepatah haram bahasa melayu, cuma tau omputih skit & bahasa arabnye ler..

Iqbal bgtau PakArab tu sambil menyebut "fuel" & dsusuli gerakan memusingkan tangan menandakan minyak abih, tapi Pak Arab tu ternganga tak paham. Iqbal coba lg sekali dgn menyebut "fuel" & disusuli gerakan memusingkan kepala, tapi Pak Arab tu ternganga luas tak paham!!..

Iqbal tak tau nak wat camner..dia pon gi kat Majid utk menerangkan situasi sebenar. Mereka bercakap dlm bahasa bangla, & bunyiknye cam nie..

Iqbal: Majid, tolong aku majid, Pak Arab tu tak tau minyak dah abih..
Majid: ala...ko cakap je la..minyak dah abih..
Iqbal: dah cakap dah, tapi dier tak paham...aku lak, tak tau cakap omputih.. Yes , No, Alrite & I lap U tau ler..
Majid: Aku pun tak tau gak cakap omputih...
Iqbal: ala..ko tolong ler aku..
Majid: ok...aku tau sikit-sikit cakap arab..

Lalu pergi la..si Majid kat Pak Arab tu & dgn selamba dek..nye berkata;
"Fuel!, Sodoqallah'hul. .azim",

baruler..Pak Arab tu paham & teros blahhh...haha



.: Popular Posts :.