CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Monday, March 28, 2011

.: AKHIRNYA :.

Assalamualaikum W.B.T..

Alhamdulillah, setelah sekian lama tak sempat nak update blog,akhirnya,aku berjaya jugak meng'update' nya kembali.."AKHIRNYA". itulah tajuk kali ni..bukan akhirnya sudah tiba masa untuk aku grad, tak nak cakap lagi pasal ni, jadi sedih nanti..huhu..tapi akhirnya ni bermaksud aku akhirnya berjaya menyiapkan design untuk sebuah kerusi roda yang di pertingkatkan kegunaannya..

letih dah rasanya nak menyebut tentang kerusi roda ni tapi takpe la, last dah ni..dalam seminggu dua ni, kepala aku asyik memikirkan pasal kerusi roda, wheel chair, kerusi roda, wheel chair, kerusi roda, wheel chair je..sampai tak berapa boleh nak tido sebab teringatkan kerusi roda ni..hmm,teruk2..

aku pernah ceritakan pasal wheel chair ni dalam post sebelum ni under tajuk .: InTerVieW:. ..ini tugasan untuk projek subjek PDD..inilah hasilnya setelah segala maklumat dikumpul..



Bermula dengan sketching dulu..




Ini controller..sebab kerusi roda ni jenis yang 'electrical', maka, controller diperlukan..[antara yang terawal aku design sebab design die mengujakan..huhu..]





bahagian bawah atau 'base'..ade hydraulic system untuk laraskan ketinggian tempat duduk..[teorinya,tempat duduk ni boleh di 'adjust'2..maksudnya, kerusi boleh ditinggikan untuk amik barang yang agak tinggi kedudukannya]



tayar depan dan tayar belakang..[rim macam sport rim motor..haha..]




Tempat bersandar..ada cushion belakang badan beserta 'arm rest' dengan controller yang dah di 'attach' kan..



Tempat duduk..ada cushion untuk duduk dengan leg rest beserta pedal kaki..[pedal ni bukan macam pedal basikal yang boleh kayuh, pedal untuk letak kaki je..] 




\
Full assembly of wheel chair..[inilah hasilnya setelah kesemua bahagian di cantumkan]



Pergh, letih jugak nak menyiapkan design wheel chair ni..syukur kepada Allah dapat jugak siapkan..tak lupe juge kat Alibre v12.0..tak sia2 duk mencari installer selama beberapa hari..huhu..sepatutnya, kitorang kena buat 'prototype' dengan design yang dah di buat oleh group mate aku sebelum ni..design die pakai Catia..tapi oleh kerana 'prototype wheelchair' sangat payah untuk di buat [walaupun tak mustahil], lecturer kitorang berikan kelonggaran kepada kitorang di mana kitorang tak perlu buat prototype tu..akan tetapi,sebagai ganti, kitorang kena detail kan lagi design nya..huhu..


Maka,ak menawarkan diri untuk buat design pulak kali ni..sebabnya, ak memang suka dan dah lama tak buat..rase berkarat dah skill Alibre yang aku belajar masa first year dulu..cumanya, kerja sebegini memang makan masa n meletihkan..tambah2 kena mengadap laptop dalam jangka masa yang lama..


Alhamdulillah,yang penting sudah siap semuanya..




p/s: buat Encik Ahmad bin Alwi,inilah sebabnya kenapa En Kamarul lama tak update blog..maaf ye buat Encik Ahmad tertunggu2 dan tertanya2..haha..


Okeh,Get ready for final exam pulok..

2 comments:

batrisya qistina said...

ganah ngat aku..siap wujud dlm blog post mu..hahaha..pehe doh..sabar jela..mu tu wat kijo jgn dok stress ngat..kalu dop takut mu pulop hok naik wheelchair mu tu..hehe

MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI said...

huhu..jange doa gitu..

banyok kijo,tapi aku try untuk tidak men'stress'kan diri aku..

jange bimbe,aku gi psychology day kat CAC ritu,ye ade wat cek paras anxiety,stress and depress..aku cek la,alhamdulillah,sume normal..hehe..

jadi,leh simpan lagi la kerusi roda ni..huhu..

.: Popular Posts :.