CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Friday, April 22, 2011

.: Siapa ibu dua bayi ini? :.


SIAPA IBU DUA BAYI INI?


Ada seorang doktor beragama Islam bekerja di sebuah hospital di Negara Barat. Namun doktor Muslim ini amat disenangi dan dihormati kerana mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi. Biarpun kesemua pakar di hospital berkenaan dari kalangan bukan Islam.

Doktor muslim ini berkawan baik dengan seorang doktor beragama Kristian. Biarpun berlainan agama, namun mereka tiada masalah bekerjasama dalam usaha merawat pesakit.

Suatu hari, dua orang wanita melahirkan bayi mereka pada waktu yang sama di hospital tempat doktor Krisrtian itu bertugas. Si ibu pertama melahirkan bayi lelaki dan ibu kedua mendapat bayi perempuan.

Masalahnya, akibat kecuaian seorang jururawat, kedua-dua bayi tersebut telah bertukar. Peristiwa itu menimbulkan kebingungan para doktor berkenaan. Bagaimana mereka hendak mengenalpasti yang mana satukah ibu kepada kedua-dua bayi tersebut?

Doktor beragama Krristian tersebut tadi teringat kepada teman baiknya si doktor Muslim. Lantas beliau bertanya kepada temannya. “Dulu engkau pernah mengatakan bahawa Al Quran itu ada jawapan kepada segala persoalan dan mampu menjelaskan segala sesuatu kemusykilan. Oleh itu, cuba engkau tunjukkan kepadaku cara untuk mengetahui yang mana satukah ibu kepada kedua-dua bayi ini.”

Jawab doktor Muslim : “Benar. Al Quran telah menerangkan segala-galanya. Aku akan tunjukkan pada mu akan kebenarannya!”

Doktor Muslim pun meminta contoh air susu daripada kedua-dua ibu yang baru melahirkan itu. Tujuannya mahu menjalankan ujian terhadap kandungan air susu tersebut.
Setelah mendapat keputusan hasil ujian tersebut, doktor Muslim ini tanpa ragu memberitahu bahawa si ibu yang tinggi kandungan garam dan mineral dalam air susunya adalah ibu kepada bayi lelaki manakala kandungan mineral yang rendah bermakna wanita itu adalah ibu kepada bayi perempuan.

Doktor beragama Kristian itu kehairanan lalu bertanya: “Berdasarkan apakah engkau berjaya mendapat keputusan mengkagumkan ini ?”

“Allah telah mensyariatkan kepada kamu mengenai wasiat buat anak-anakmu di mana bahagian seorang anak lelaki adalah menyamai dua bahagian anak perempuan.” (Surah an-Nisa’. Ayat 11).

Lalu doktor Muslim membacakan sepotong Surah an-Nisa’ ayat 11, lantas menerangkan kepada rakannya itu. 

"Melalui ayat ini Allah menjelaskan bahawa satu bahagian lelaki adalah bersamaan dengan dua bahagian perempuan. Ini bermakna bahagian lelaki adalah dua kali ganda berbanding wanita.”

"Perbandingan kadar garam dan mineral pada air susu kedua-dua ibu tersebut sudah jelas menunjukkan bahawa kandungan yang terdapat dalam air susu ibu bayi lelaki dua kali ganda banyaknya berbanding susu ibu bayi perempuan. Inilah yang membuktikan siapa ibu kepada bayi-bayi tersebut."

Penjelasan itu membuatkan doktor beragama Kristian itu berasa amat kagum. Lantas, kerana sepotong ayat itulah, si doktor Kristian akhirnya memeluk Islam.


p/s:
gambar kat atas tu hanyalah hiasan semata2..bukan gambar bayi dalam cerita di atas ini..huhu..

2 comments:

batrisya qistina said...

aik..tak sabar nak jadi bapak budak ke gano..haha

MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI said...

haha..aih,tak menjawab soklan ni..

.: Popular Posts :.