Salam..
entah kenapa diri ini tiba2 mahu bercerita pasal tarikh lahir kali ini..
mungkin di sebalik tarikh kelahiran kita mahupun bulan kelahiran kita ada tersirat pelbagai makna dan maksud..
mungkin juga tarikh kelahiran kita mencerminkan keperibadian dan sikap kita..
pelbagai kajian telah dibuat oleh mereka-mereka yang ahli dalam bidang ini,tapi,sebagai seorang muslim,kita tidak patut menerima kajian2 sebegini bulat,ade yang boleh diterima tetapi ade jugak yang tak boleh diterima..kita ada panduan kita walaupun kita tahu dan beriman disebalik penciptaan sesuatu perkara oleh Allah,semestinya ada asbab dan maksud disebaliknya..
dari kecil hingga besar kita menyambut hari lahir...
walaupon kite tahu di waktu bertambahnya umur kita,itu tandanya umur kite semakin pendek..
walaupon kita tahu di waktu bertambahnya umur kita,semakin banyak dosa kite telah lakukan kepada Pemilik nyawa kita,Allah s.w.t..
walaupon kite tahu diwaktu bertambahnya umur kita,
walaupon kita mengetahui semua itu,kita xterlepas dari perasaan gembira dan rasa dihargai sekiranya ade seseorang yg menghantar msg wish birthday kita apatah lagi jika ada yang memberi hadiah kepada kita..
persoalan aku di sini satu je,adakah kita tahu mahupun mengambil berat tarikh lahir kita ikut kalendar hijriah?
persoalan ini yang harus kita jawab..
kita seringkali tidak mengambil berat tarikh2 penting dalam kalendar hijriah kerana kita telah selesa dgn kalendar masihi yang dicipta barat..sedangkan tarikh2 penting seperti awal muharram,nuzul quran,nisfu syaaban dan sebagainya semuanya dalam kalendar hijriah bukannya dalam masihi..
point kat sini nk kite sume ambil berat pasal tarikh kelahiran kita ikut kalendar hijriah.. itu je point die, yang bahagian atas tu adalah mukaddimah dan bunga2 je..hehe..tapi,sume itu bukan rekaan apatah lagi ciptaan aku,tetapi itu sume adalah kenyataan dan realiti kehidupan yang mana kita kena ambil berat jgk..
kat sini,aku letak link die..bleh la cek tarikh lahir mahupun ape2 tarikh lagi..
click here
p/s: peringatan ni utk kita semua termasuk diri aku jugok..semoga kita same2 menjadi muslim yang lebih baik lepas2 ni..
.: Mutiara Kata :.
Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..
Saturday, June 20, 2009
Tarikh lahir.....
Posted by MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI at 6/20/2009 09:54:00 PM
Labels: life
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
.: Popular Posts :.
-
Assalamu'alaikum W. B.T. "Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup agar kam...
-
IRFAN.... adik aku? komfem2 bukan,tgk kaler kulit da tahu da kan..huhu.. anak aku? hmm,mungkin..haha..mustahil la tu.. anak sedare aku? hmm,...
-
“Aku kecewa la ngn member2 aku ro” , teman sebilik aku meluahkan perasaan nye mlm tu.. “Hujan pon tidak,ribut pon tidak,tibe2 cakap mcm ni...
-
Salam buat rakan2 dan sahabat2... Aku masih lagi xdapat mengurus blog aku ni dgn baik... setelah sekian lame baru arini ak bukak blog aku..p...
-
Wahai manusia, engkau berlari-lari di atas belakangku, tempat kembalimu adalah di dalam perutku.. Engkau melakukan maksiat di atas belakangk...
-
Sahabat, dalam kabur ku tercari-cari cahaya akhirnya kutemui sinar ceria di raut wajahmu Andainya alam ini mampu berkata-kata pastilah puji...


0 comments:
Post a Comment