CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Wednesday, September 30, 2009

.: UTM Open Futsal Tournament :.

Salam..


UTM (International Campus) OPEN FUTSAL TOURNAMENT

Tempat: Sports Planet, Ampang
Tarikh : 11 Oktober 2009
Masa : 8.00pagi-6.00petang

Hadiah;
1st- RM 1700.00, medal
2nd-RM 1300.00, medal
3rd -RM 800.00, medal
4th -RM 300.00
5th t0 8th- RM 200.00

Untuk kaum adam sahaja.
Yuran pendaftaran RM 150.00 per group
Sebelum 05.10.09


For IIUM students who are interested to join this tournament,
please contact me as soon as possible to get the form and rules of this tournament..
013-2229578 @ 0172397175

OR directly contact bro mahmud husni (0193684730) for he is the person in charge appointed by Sports & Culture secretariat of SRC 08/09..

Thanks..

Sunday, September 20, 2009

.: Eidul MubaRak :.

Salam Aidilfitri buat semua..

edited for kamarulhelmi.blogspot.com


Thursday, September 17, 2009

.: RaMaDhaN 1430H dah ke pEnGhuJunG :.

"Setahun hanya sekali, akan tiba akan pergi, hari raya,hari bahagia..."
"ini lagu amy mastura ni",dalam HATI ku...

"mintak mak kuih sepotong, saya mau makan kerna perut kosong..."
"ini pulak Saloma nyanyi ni",dalam HATI ku lagi...

aku dalam program "jangan lupa lirik" ke ni..mesti sume tertanya2 kan..hehe..

ini la antara sebahagian lagu raya yang menggegarkan gegendang telinga aku waktu aku jalan-jalan kat bandar Kuala Terengganu ni..
tension jugak diorang pasang kuat2 ni..
hish,kat bandar ni,tak ade rasenye tempat yang sunyi dari lagu raya..nasib baik la jugak bangunan2 ni tak ade telinga mahupun mulut macam manusia..kalau tak,mesti dah maki hamun punya..mana tak nye, pasang dah la kuat, pastu continuously(in malay-xhenti2) pulak tu..

"puah doh dengor lagu raye eh,molek gok pasang lagu len plok ni"
ini pulak sebahagian luahan yang sempat singgah di telinga aku sewaktu aku kat astaka (shopping complex kat taman syahbandar)..dari salesgirl kat situ bile tiba2 lagu yang keluar dari speaker di atas kepala kami mengeluarkan bunyi yang aku sangat pasti bahawa itu bukan lagu raya..sebab lagu tu lagu hindustan beb..
haaa,tahu pun,aku dah kate dah tadi,memang telinga diorang dah tepu dah dengar lagu raya ni..
takpe la,aku datang bandar bukan nak dengar lagu raya,tapi nk mencari2 dan meng'ita' kelengkapan untuk berhari raya..

diorang nk pasang lagu Mat Jais ke, Aisyah ke, Siti Nurhaliza ke, Noraniza Idris ke, Sudirman ke, Sharifah Aini ke, Mawi ke, 4u2C ke, Spider ke, Uji Rasyid ke, Saloma ke (byk gak general knowledge aku pasal ni..huhu..), itu hak diorang,nk wat cane, kedai tu diorang yang punya..
lain kali kena bwk filter telinga ni kalau datang ke bandar lagi..
tiba2 terdengar lagu gema takbir oleh Raihan takpun harapan ramadhan oleh Man Bai dan Raihan baru aku buka filter ni..hehe..

panjang la pulak pasal lagu raya ni,tak masuk dengan tajuk langsung..hehe..
biasa la,muqaddimah nk kena power..

kita tinggalkan dulu Lagu Raya di bandar Kuala Terengganu ini macam kita tinggalkan striker n goalkeeper di padang bola Darul Aman..rujuk "sesuatu yang teristimewa" di nonyimtiyaz.blogspot.com..hehe..boleh claim duit raya ni tolong promote blog k.noni..

jom kite kembali ke tajuk entry kali ni..
apa yang ada di penghujung ramadhan ni?
kalau nak tahu,pelbagai ragam dan kerenah dapat kita perhatikan..
kalau kita perhatikan la..

Dalam bertambahnya lagu2 raya yang berkumandang di radio2...
Dalam bertambahnya biskut2 raya di rumah mahupun di kedai...
Dalam bertambahnya baju2 raya di dalam almari mahupun yang bergantung di dalam rumah...

Maka,kita dapat melihat terdapat pengurangan dalam beberapa aspek yang sepatutnya tak berlaku di akhir2 Ramadhan ini..

Berkurangnya bilangan makmum di belakang imam semasa solat terawikh..
Berkurangnya alunan2 zikir dan bacaan al-Quran..
Berkurangnya amalan2 sunat di siang hari dan di malam hari..

Perlukan contoh?ini dia contoh dialog2 yang bakal berkunjung ke gegendang telinga kita bila da hampir ke hari raya:

"ish,baju raya tahun ni baru ade 10 helai ni,raya pulak 30 hari,kurang2 nak ade 30 helai...
takkan nk pakai baju raya tahun lepas kot cik siti.." (asal tak bukak kedai baju sendiri je)

"biskut raya baru ade 50 bekas,xcukup ni,kurang2 nak kena beli 500 bekas lagi cik yah oi.." (asal tak beli tukang buat biskut raya je)

"baju raya da cukup,biskut raya da cukup..Eh,langsir,almari,dapur,sofa n meja tak tukar yang baru lagi ni.." (asal tak tukar beli rumah baru je)

tapi,jarang dan tersangat jarang pulak kita dengar dialog yang sebegini:

"Em,Quran dan 4 kali khatam,arapnye sempat la khatam lagi sekali sebelum tamat puasa ni.."

"Kat masjid ni dah sedeqah, masjid tu pon dah sedeqah, ish, masjid mane lagi eh yang belum pergi.."

"Belum puas lagi rase beribadat di bulan ramadhan ni,dah nak habis,moga ku di perrtemukan lagi dengan Ramadhan tahun depan.."

Dialog di atas tidak ada kena mengena mahupun bersangkut pautan dengan mana2 makhluk Allah di atas muka bumi ini..dialog2 ini hanyalah rekaan dan imaginasi penulis sendiri..di tambah sedikit gaya bahasa 'hyperbola' supaya memberi maksud keterlaluan yang tidak melampau..huhu..


Jom hayati lirik lagu taubat seorang hamba by o'pick:

Hati hitam mengenangkan,
Dosa2 yang ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba yang berdosa..

*chorus:
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini..
Terimalah,
terimalah,
terimalah,
taubatku ini..

telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
kerna hilang dari jalan menuju redha mu ya Tuhan..
*ulang chorus

di hamparan ini ku meminta
moga taubatku diterima
*ulang chorus

lagunya boleh didengar dengan melawat
nonyimtiyaz.blogspot.com

lagi skali promotion terjadi disitu..haha...

Konklusinya,ini adalah peringatan dan tazkirah buat semua yang mengunjungi blog ini dan yang membaca entry ini..termasuk juga penulis yang meng'post' entry ini..
Semoga kita sama2 perbaiki diri kita dan orang2 di sekeliling kita yang memerlukan bantuan kita..
Semoga kita mendapat halawatul ramadhan di bulan puasa ini..
Ya Allah,Engkau panjangkanlah umur kami semoga kami dapat berjumpa lagi dengan madrasah tarbiyah ini..
Amin..

Sekian dulu..mungkin ini last entry di bulan ramadhan 1430H..

Saturday, September 12, 2009

Balik Kampung!!!

Alhamdulillah,pertama dan selamanya,marilah kita sama2 memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T atas nikmat yang diperolehi sehingga hari ini...

Kerana apa kita perlu sangat bersyukur ni?
Kerana kita masih memperoleh nikmat Islam dan nikmat Iman dimana dua nikmat ini adalah nikmat terbesar anugerah Allah kpd umat islam..orang kafir kompem2 xdapat..

kerana apa lagi?
kerana kita masih dapat menghirup udara yang bersih atas dunia ni...
kerana kita masih dapat melihat keindahan ciptaan dan kejadian Allah atas dunia ni..
kerana kita masih dapat mendengar pelbagai bunyi yang terhasil atas dunia ni..

dan kerana apa lagi?
terlalu banyak sebabnye sekiranya kita mahu menyenaraikannya..
nikmat yang kita perolehi sekarang ibarat sebahagian air lautan yang melekat di jari tangan kita sekiranya kita mencelupnya ke dalam air dan nikmat Allah adalah sebanyak air di lautan..

kerana itulah Allah berfirman di dalam Al-Quran:
"Jikalau semua pokok di dunia ini dikumpulkan untuk menjadi kertas,dan air lautan dikumpulkan untuk menjadi dakwat pena,masih tidak cukup untuk menyenaraikan semua nikmat Allah S.W.T"

kadang2 kita tidak pernah tahu pun sebyk ini nikmat yang kita perolehi kerana kita xpernah
mahu menghargai segala nikmat yang menyelubungi diri kita..
kita masih bertuah jika mahu dibandingkan dengan manusia lain yang ditarik sebahagian nikmatnya..

Maka,adakah kita masih tidak mahu menjadi hamba yang bersyukur??
Nabi S.A.W sendiri apabila ditanya isteri baginda,Aishah r.a. kenapa baginda masih kuat beribadat sedangkan baginda maksum dan dijamin Allah S.W.T masuk syurga..
Dengan tenang Nabi S.A.W menjawab, "tidakkah salah aku ingin menjadi hamba yang bersyukur"..

Muqaddimah di bulan pose..kena pjg sket..huhu..
Semoga ia juga menjadi peringatan buat diriku yang lemah ini...
Semaga kita juga dikurniakan umur yang panjang untuk memperbetulkan diri...
Amin..


Esok adalah hari ahad..hari dimana aku bercadang untuk pulang ke kampung halaman..
cukup lama tak balik rumah,semoga terubat segala rindu kat mak ayah dan jugak adik beradikku..cuti raya ni la satu2nye cuti yang dapat mengumpulkan seluruh ahli keluarga..
xsabar jugak nk berjumpa member2 skolah dulu..nk beraya skali ngn diorang..tahun lepas hampir 20 buah rumah jgk sempat kitorang serbu sama2...tahun ni kurang2 21 buah..ye la,nk jadi muslim sejati,tahun ini mesti lebih baik dari tahun lepas..huhu..

salam ramadhan buat semua,dan jugak selamat hari raya..sementara kita masih di bulan pose,inilah waktu terbaik utk bermaaf-maafan..maafkan segala salah silapku..aku maafkan segala salah silap sesiapa pon kepada aku..kalau ada la..

Monday, September 7, 2009

.: Tazkirah Ramadhan :.

Tazkirah dan pesanan buat semua termasuk diri aku..


4 GOLONGAN LELAKI YG AKAN DITARIK OLEH PEREMPUAN KE NERAKA!


1. Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia.
Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.
Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.


2. Suaminya

Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,
memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram,
apabila suami mendiam diri......walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.


3. Saudara lelaki


Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula abang-abangnya.....
jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM....
tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

4. Anak Lelakinya


Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu
akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak.......nantikan tarikan ibunya.


Maka kita lihat bertapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat...

maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar..

ingatlah Firman ALLAH S.W.T.:-

"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA,
DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU....."

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda...
kasihanilah mereka dan diri kamu sendiri......jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..


.: Popular Posts :.

There was an error in this gadget