CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Thursday, July 19, 2012

Kisah Yang Mesti Dibaca Oleh Semua

{Kisah Yang Mesti Dibaca Oleh semua}



"Tersentuh. Perlu selalu bercerita dengan anak-anak. Kisah-kisah yang membina keimanan."

Sy pernah bertemu dgn seorang pendakwah yg menceritakan kpd sy sebuah kisah yang buat air mata sy mengalir deras...bahkan skrg pun sy dah sebak bila tringat kisah ni...

Tentang seorang anak prmpuannya yg berumur 7 tahun...

Dia seorang yg miskin..tapi sgt menjaga agama,di rumahnya tiada tv tp yg ada cuma pembacaan hadis dan kisah2 sahabat nabi saw..dia seorang pendakwah tnpa gaji yg berdkwah ikhlas dgn wang sendiri..

Tiap hari dia hantar ank perempuannya ke sekolah dan berikan wang saku...anaknya trima dgn snyuman dan ciuman pd bapanya...

Pada satu hari,bapanya ingin keluar berdkwah ke satu tempat yg agak jauh,tapi duitnya tak cukup utk dia tinggalkan nafkah pd ank istri sepeninggalannya dan juga belanjanya sendiri ketika berdkwah....dia mulai runsing dan berbincang dgn istrinya,tanpa dia sedar,anak kcil nya tu terdengar perbualan mereka...

Lalu dia dtg dgn sejumlah wang yg agak byk dlm sebuah bekas dan serahkan pd bapaknya smbil berkata,

'abi,ni nana bg hadiah kt abi,abi buatlah belanja kluar dkwah....'

Dia terkejut lalu bertanya:

'dari mana nana dpt byk duit sbyk ni?'

Anknya menjawab..

'ni duit belanja yg abi bagi setiap hari.... ^_^ (dgn snyuman ceria)...'

Maka dia bertambah terkejut dan bertanya..

'habis tu,nana makan apa kat sekolah??????'

Anknya menjawab...

'nana tahu,abi x byk duit,nana juga faham,agama tu penting,sbb tu nana simpan smua duit yg abi bagi dlm satu bekas,nana kumpul smua sbb nk bg kat abi supaya abi gunakan duit tu di jalan allah...abi jgn lah risau,nana tringin sgt nak jadi mcm fatimah,khadijah,sumayyah yg mcm abi dan ummi critakan pd nana tiap2 malam tu...tapi nana kan kecik lg,nana x mampu bjuang mcm diorang..ini je yg nana mampu korbankan utk agama...tiap hari kan,nana kat sekolah,bila nana lapar je,nana akn minum air paip...abi jgn lah risau...^_^ '

Maka umi dan abinya pun menangis laju..teresak2....
Syukur yg teramat kerana dikurniakan anak yg msih kcil tp faham agamanya tinggi spti wanita2 yg ditarbiah rasulullah...

Skrg hisab diri kita?

Apakah kita seperti wanita yg ditarbiah rasulullah?
Atau kita sprti wanita yg ditarbiah yahudi,nasrani,barat?

✿ Mari berubah jadi baik..
~lala..
biar pedas sampai kebas,
mati itu pasti jadi hidup biar bererti
Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie.
Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada.



p/s: copy paste je ni.. sharing is caring.. =)
Ramadhan kembali me'lawat' kita selama 30 hari.. Selamat berpuasa kepada semua.. dan yang lagi utama Selamat memenuhi Ramadhan kali ini dgn sebaiknya =)

.: Popular Posts :.

There was an error in this gadget