CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Tuesday, July 13, 2010

.: TiGa CeRiTa MeNaRiK :.

.: CeRiTa saTu :.




Duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit dan bertanya:

“Oit,lama tak nampak, mana ko pergi?”

Lima puluh menjawab ” Aku pergi merata tempat. Pergi stadium tgk bola,

Naik STAR Cruise, gi KK naik AirAsia, lepak One Utama, konsert AF,M’sianIdol..

tempat2 cam tuh lah. Eh, ko camner lak?”

Duit seringit menjawab perlahan seraya menunduk, “Hmm..biasa lah..

Balik-balik tempat sama.. surau, masjid, surau…"



Moral of the story: Takkan la asyik-asyik nak derma RM1 je kat mesjid

Or surau, tambah la sikit..


.: CeRiTa DuA :.




Antara Pegang Awek & Pegang Anjing

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih . Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa ?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata “hoi anjing , pergi jauh-jauh, najis!”.

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh
disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg
sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh
suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah .. ayat ko memang power la… manusia kena ubah pepatah “Pandai macam LEMBU”


Sedikit Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan
bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik
berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram.."

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa).. Sedangkan menyentuh
anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat).

Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi,
menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya , "Sesungguhnya
kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum
yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)




.: CeRiTa TiGa :.

(Terdidik Kerana Sebiji Tembikai)




Pada suatu hari, seorang ahli sufi yang masyhur bernama Syaqiq

Al-Balkhir telah membeli sebiji tembikai. Kemudian dia membawa tembikai

itu pulang dan diberikan kepada isterinya. Apabila isterinya membelah tembikai itu untuk dimakan, ternyata buah tembikai itu tidak elok, maka marah-marahlah isteri Syaqiq dengan keadaan tersebut.

Maka bertanyalah Syaqiq kepada isterinya: “Kepada siapa engkau tujukan

marahmu itu, adakah kepada penjual, pembeli, penanam atau Pencipta buah

tembikai itu?.” Terdiam isterinya mendengar pertanyaan tersebut.

Kemudian Syaqiq teruskan lagi kata-katanya:

“Adapun si penjual, sudah tentu mahu jualannya terdiri daripada

barangan yang terbaik. Adapun si pembeli juga sudah tentu mahu membeli

barang yang terbaik juga. Bahkan si penanam juga sudah tentu berharap

hasil tanamannya yang terbaik juga. Maka ternyatalah marahmu ini engkau

tujukan kepada Pencipta buah tembikai ini.

Maka bertaqwalah engkau kepada Allah dan redhalah dengan segala ketentuan-Nya.”

Maka menangislah isteri Syaqiq. Lalu bertaubat dan iapun redhalah

dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT.

Hanya Ingin Mengingatkan

5 comments:

NURUL ATIQAH BINTI RAYAH said...

salam..

sgt suke cerita2 & tazkirah mcm ni..

thumbs up! :)

MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI said...

wsalam..
mekasih =)

mrym said...

salam..blh sy copy artikel ni ke blog sy?sy sgt tertarik dgn cerita2nya..alhamdulillah..
teruskan berkarya..

MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI said...

wasalam..
boleh je shafiyyah..
xde masalah..
maaf lambat balas..

mrym said...

its ok..nvr mind..
nway,thanks 4 sharing..

.: Popular Posts :.

There was an error in this gadget