CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Saturday, April 3, 2010

.: MenCaRi KeteNanGaN? :.

Salam buat semua..
Sedikit perkongsian,semoga kita sama2 dapat manfaat dari artkel ni..

Ape itu Ketenangan?Kenapa nak mencari ketenangan?
Setiap orang punyai masalah-masalah keluarga,masalah pelajaran,masalah hati,masalah wang dan pelbagai lagi perkara yang kita pandang sebagai masalah kepada kita..inilah fitrah kehidupan manusia..maka,stress,tension,tertekan semuanya menyelubungi diri..

Tetapi,sebagai muslim,kita percaya semua ini adalah ujian dan dugaan daripada Pencipta kita..lebih banyak dugaan yang kita terima,bermaksud lebih tinggi kedudukan kita di sisi Allah..insyaAllah..

Maka,atas sebab ini lah,manusia mencari ketenangan dari segala masalah yang menimpa..semuanya untuk menghilangkan tension dan stress..
menangis semestinya cara yang paling popular..tapi,masih banyak lagi caranya..mungkin dengan cara menyepak2 bola termasuk menyepak orang di padang bola ,ataupun dengan makan sebanyak mungkin sampai diri tak mampu bangun,ataupun dengan panjat pokok tinggi2 dan terjun ala2 membuat terjunan papan anjal sukan sea..masing2 punya cara la tu..


Mencari tempat sunyi, kemudian duduk dan relaks adalah antara cara meditasi popular di Barat. Selepas itu menyebut kalimat seperti ‘Ham Sah’, suatu mantera dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud "Aku ialah itu." Orang yang bermeditasi disuruh menjaga dan menyedari pernafasan.


Ketika menarik nafas, disuruh mengeluarkan kalimat ‘hammm’. Sewaktu mengeluarkan nafas, keluarkan kalimat ‘saah’. Mereka memejamkan mata dan mengulang proses itu selama beberapa minit.



Namun,sudah pasti tiada cara yang paling berkesan selain solat dan zikrullah..Ia mampu mendamaikan jiwa dan ia pasti lebih baik daripada meditasi yang dilakukan di Barat kerana solat dan zikrullah datang daripada Allah dan rasul. Ia benar-benar mendamai dan menenangkan, asalkan dilakukan dengan khusyuk.



Pada suatu ketika, seorang lelaki bertemu sahabat Rasulullah SAW, Abdullah ibn Masud danberkata: “Wahai Ibn Masud, nasihatilah aku dengan sesuatu yang dapat meredakankegelisahanku. Buat masa ini, jiwaku tidak tenteram, fikiranku kusut, tidurku tidak nyenyak danseleraku hilang.”


Abdullah menjawab: “Bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat, pertama, ke tempat orang membaca Al-Quran tidak kira sama ada kamu ikut membacanya atau kamu sekadar mendengar bacaan orang lain.

“Kedua, kamu menghadiri majlis pengajian yang mengingatkan kamu kepada Allah.

“Ketiga, kamu mencari satu waktu sunyi. Contohnya, pada waktu malam, dan ketika itu kamu bangun melaksanakan ibadah kepada Allah serta memohon kepada-Nya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati kepadamu.

“Jika selepas melakukan semua ini jiwamu masih juga tidak tenteram, mintalah kepada Allah agar digantikan hatimu dengan hati yang lain kerana hati yang kamu miliki sekarang ini bukannya hatimu.”

Lelaki itu pun kembali ke rumahnya dan terus mengambil wuduk dan membaca al-Quran dengan penuh khusyuk. Selesai membaca al-Quran, didapati jiwanya berubah menjadi tenang, fikirannya menjadi jernih dan kegelisahan yang selama ini melanda hatinya hilang sama sekali.


Jika kita bersolat dan berzikir dengan khusyuk, jantung berdenyut dengan kadar yang lebih rendah daripada biasa dan gelombang theta dalam otak meningkat dengan jelasnya.


Gelombang theta adalah gelombang otak yang wujud apabila seseorang berada pada saat yang sangat menenangkan, terutama ketika hampir terlena. Pada waktu itu ibadah kita meredakan tekanan dan menjadikan kita lebih tenang lagi ceria.


Semua itu akan memberi kesan positif kepada kesihatan jantung dan mampu menipiskan lemak yang menyelimuti pembuluh darah. Hormon stress yang bernama ‘cortisol’ juga sangat rendah di kalangan mereka yang beribadah dengan khusyuk.



(Rujukan ‘Tip-Tip Cemerlang Dari al-Quran’ oleh
Dr Danial Zainal Bidai).


Benarlah firman Allah bermaksud: “Ketahuilah, dengan berzikir kepada Allah hati akan tenang.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28)


0 comments:

.: Popular Posts :.

There was an error in this gadget