CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

.: Mutiara Kata :.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..sahabat sejati ialah org yg menegur kesilapan sahabatnya...mengutuk perbuatan kejinya....dan mengambil berat akan sahabatnya...itulah sahabat sebenar..

Friday, February 25, 2011

.: Keputusan PRK UIAM 2010/2011 :.

Muqaddimah:

Salah satu teka-teki Imam Al-Ghazali kepada anak muridnya:
"Apakah perkara yang paling berat di atas dunia ini?"
Murid pertama menjawab baja..Ada yang menjawab besi dan ada yang menjawab gajah..
Imam Ghazali berkata "Semua itu benar, tapi yang paling BERAT adalah memegang AMANAH (Surah Al-Ahzab,33:72)..Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah S.W.T meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini..tetapi,manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah S.W.T sehingga banyak manusia masuk neraka kerana gagal memegang amanah"



Keputusan penuh:



AHMAD IBRAHIM KULLIYYAH OF LAWS:
Hafizul Faris bin Che Razlan (641)
Muhammad Eizzaz b Redzuan (418)
Muhammad Fitry b Hussin (619)
Muhammad Taufiq b Johari (186)

KULLIYYAH OF ENGINEERING:
Mohamad Amir Arif b Ramli
Syahril Uzair b Syahmil Hameed
(won uncontested)

KULLIYYAH OF ECONOMICS & MANAGEMENT SCIENCES:
Masyitah bt Md Hassan (540)
Mohammad Iqbal b Ab Wahab (837)
Nashrul Haziq b Mohd Nasir (257)
Nur Sakinah Sulaiman (680)
Wan Mohd Hafiq b Abdul Jalil (726)

KULLIYYAH OF INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY:
Siti Aminah Mohd Naim
Wan Zulkarnain Wan Ismail
(won uncontested)

INSTITUTE OF EDUCATION:
Mimi Nor Syahudda bt Setapani (182)
Nik Mohd Hanis Nik Rakami (273)
Mohd Fairul Mohd Nawawi (110)
Nurrul Hafizul Che Hussin (146)
Ahmad Abdussalam Husni (103)

KULLIYYAH OF ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE & HUMAN SCIENCES:
Mahirah Abdul Rashid (1624)
Mahmud Rajaie Othman (499)
Mohamad Kamal Hakimie Mohd Nazri (355)
Mohd Hazirin Zainordin (262)
Mohd Rizwan b Mat Zain (1337)

KULLIYYAH OF ARCHITECTURE & ENVIROMENTAL DESIGN:
Adib Fakhrullah b Azmi
Muhammad Hafizul b Taib
(won uncontested)

INTERNATIONAL STUDENT:
Mohammad Mohiuddin
Abas Abdullah Ahmed
Habib Abu Omer
Noman Bashir
(won uncontested)


CONSTITUENCIES (KUANTAN CAMPUS)

KULLIYYAH OF ALLIED HEALTH SCIENCES:
Anis Nadia Hussin Shokri (163)
Farihah bt Abdullah (115)
Muhammad Luqman Hakim bin Roomali (207)

KULLIYYAH OF DENTISTRY:
Kamal Amar bin Dahlan
Nurun Hanim bt Othman
(won uncontested)

KULLIYYAH OF MEDICINE:
Hanis bt Abdul Rani
Sharif b Ahmad
(won uncontested)

KULLIYYAH OF NURSING:
Fauzan b Mohamed (148)
Intan Fazirah bt Mustapha (84)
Nur Zu’aini bt Mohd Sariful Lim (116)

KULLIYYAH OF PHARMACY:
Ahmad Mustaqim b Ariffin
Noor Baiti Solehah bt Nu Awi
(won uncontested)

KULLIYYAH OF SCIENCE:
Muhammad Shafiq bin Abu Hassan
Siti Aminah Muhammad Imran
(won uncontested)

INTERNATIONAL STUDENT:
Miss Hasna Ahmad
(won uncontested)

Penutup:

Sengaja aku letakkan teka-teki Imam Ghazali dulu pada permulaan post kali ni supaya kita sentiasa sedar dan beringat dengan tanggungjawab yang kita perolehi ini bukanlah satu perkara untuk dibangga-banggakan ataupun untuk dicanang-canangkan..akan tetapi,kuasa kadangkala diperlukan supaya kita dapat melaksanakan amar ma'ruf nahi munkar dengan lebih berkesan..mari kita hayati hadith Nabi S.A.W..


Daripada Abu Said Al-Khudri berkata : Telah bersabda Rasulullah Saw “ Barangsiapa yang melihat (termasuk juga mengetahui dengan yakin) kemungkaran, maka hendaklah dia mencegah kemungkaran tersebut dengan tangannya (yakni kekuatan menurut kemampuan), jika tidak mampu, maka dengan lidahnya (yakni ucapan juga penulisan), jika tidak mampu dengan hatinya. Dan dengan hatinya adalah selemah-lemah iman.”
 ~Hadith riwayat Imam Muslim~ 


Juga firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud,
"Allah tidak akan membebani sesuatu kaum (jiwa) kecuali dengan kemampuannya"
(Surah Al-Baqarah,2:286)


Walaupun anda semua dipilih melalui cara demokrasi iaitu undian oleh student UIA,tetapi ini hanyalah asbab kepada pemilihan anda kerana AMANAH ini tidak lain adalah daripada Allah S.W.T..Dan Allah telah nyatakan di dalam ayat di atas yang Dia tidak akan membebani kita dengan amanah yang kita tidak mampu..maka,buatlah sehabis baik kerana yang akan ditanya nanti adalah sebanyak mana USAHA dan PENGORBANAN anda bukannya sebanyak mana KEJAYAAN anda dan HASILNYA..dan kepadaNya jua lah kita perlu memohon pertolongan andai diri terasa lemah..


p/s: Tahniah dan takziah buat semua rakan2..selamat menjalankan AMANAH dengan cemerlang,gemilang dan terbilang mengikut acuan ISLAM..sama-sama kita kekalkan biah solehah di bumi UIAM ini..pesanan buat aku jugak even dah nk grad..huhu..



"Islam is the way of Life"

insyaAllah,selamat dunia akhirat..

2 comments:

batrisya qistina said...

mu nak grad ko?tak pyh la lagi..tunggu adik2 tu..dieorg perlukan teman mcm mu nak tolong..haha

MOHAMAD KAMARUL HELMI BIN MOHAMAD NAWAWI said...

hoho..
mu grad doh dakpe plop..
time aku nk grad doh pyh lg eh?
dok adil,dok adil..huhu..

mad,msg syazwan tu..wat tenang die..
cucu die tggl 2 ekor lagi..die tak dpt terima kenyataan..aku pun dok brape nk phm bkpe mok hamster tu mkn anok sdiri..

.: Popular Posts :.

There was an error in this gadget